وبلاگ

دلایل روشن شدن چراغ روغن خودرو

دلایل روشن شدن چراغ روغن خودرو

تقریبا در پشت آمپر تمامی خودرو ها، چندین چراغ مختلف وجود دارد که در صورت بروز مشکل برای هر یک از قسمت های اصلی خودرو با روشن شدن آن ها به راننده خودرو اخطار داده می شود که مشکل را بررسی کند. یکی از این چراغ های هشدار دهنده، چراغ روغن است که رنگ آن قرمز یا زرد است و شکل یک ظرف روغن می باشد.  در این مقاله ما بطور ویژه دلایل روشن شدن چراغ روغن خودرو را بررسی می کنیم. این چراغ یکی از مهمترین و البته خطرناک ترین چراغ های هشدار دهنده خودرو است که باید بسرعت آن را رفع کنید.

شایع ترین دلیل : کاهش فشار روغن موتور

روغن موتور وظیفه ی کاهش اصطکاک در موتور، جلوگیری از گرم شدن بیش از حد موتور و همینطور توزیع مناسب گرما در موتور خودرو است. کم شدن فشار روغن درون موتور باعث می شود که بخوبی نتواند وظایف خود را انجام دهد. به همین دلیل دمای موتور افزایش می یابد و اصطکاک بین اجزای موتور نیز افزایش می یابد. این یکی از شایع ترین و البته مهمترین دلایل روشن شدن چراغ روغن است که باید آن را حتما جدی بگیرید. اکثرا کاهش فشار روغن موتور بدلیل خراب بودن مهره روغن ویا کهنه شدن واشر مخزن است.

کم شدن سطح روغن موتور :

کم شدن سطح روغن موتور از دلایل روشن شدن چراغ روغن

یکی دیگر از دلایل روشن شدن چراغ روغن، کم شدن سطح آن در موتور است که می تواند دلایل مختلفی مثل عوض نکردن به موقع روغن موتور ویا کیفیت روغنی که استفاده کردید، داشته باشد. در این مواقع اگر روغن موتور شما نیاز به تعویض شدن داشته باشد که باید با مراجعه به مراکز تعویض روغن، آن را تعویض کنید. در غیر این صورت شما می توانید مقداری روغن در موتور خودروتان بریزید تا سطح آن افزایش یابد.

مهم ترین نکته ای که باید به آن توجه کنید، انجام بموقع سرویس های دوره ای خودرو است. علاوه براین شما می توانید یک روغن یک لیتری همیشه در خودرو بگذارید تا در صورت نیاز از آن استفاده کنید. نکته ی مهم دیگری که در این زمینه باید به شما بگویم، این است که هر چند وقت یکبار سطح روغن خودرو خودتان را چک کنید تا مشکلی برای شما پیش نیاید.

فیلتر روغن :

فیلتر های روغن را حتما همراه با روغن موتور تعویض کنید

اگر با افزایش سطح روغن درون موتور چراغ روغن خاموش نشد، احتمالا مشکل از فیلتر روغن موتور است. این مشکل می تواند بخاطر اشتباه قرار گرفتن فیلتر روغن یا جرم گرفتن آن باشد. توصیه می شود که هر بار روغن موتور را تعویض می کنید، فیلتر روغن را نیز عوض کنید.

خراب شدن پمپ روغن :

یکی از اصلی ترین دلایل کاهش فشار روغن درون موتور، خرابی پمپ روغن است. وظیفه ی پمپ روغن گردش روغن در موتور است و در نهایت تنظیم فشار روغن موتور است. در صورتی که پمپ روغن به درستی کار نکند فشار روغن کاهش می یابد و اجزای موتور به درستی کار نکنند. در صورتی که پمپ روغن خودروی شما خراب شده است، حتما به سرعت آن را تعویض کنید.

خرابی یاتاقان ها:

آخرین دلیلی که ممکن است باعث روشن شدن چراغ روغن خودروی شما شده باشد، خرابی یاتاقان ها است. البته خرابی یاتاقان ها هزینه ی نسبتا زیادی برای شما بهمراه خواهد داشت. ولی نکته خوبی که وجود دارد این است که خرابی یاتاقان ها به ندرت پیش می آید و عمدتا دلیل روشن شدن چراغ روغن دلیل دیگری است.

جمع بندی :

حتما انجام سرویس های دوره ای را جدی بگیرید

روشن شدن چراغ روغن خودرو دلایل مختلفی دارد، ولی مهمترین کاری که شما باید انجام دهید این است که به موقع سرویس های دوره ای خودروتان را انجام دهید. مخصوصا روغن موتور خودروتان را حتما به موقع عوض کنید و سعی کنید که از روغن های با کیفیت استفاده کنید تا مشکلی از این بابت برای شما پیش نیاید. با وارد شدن به این لینک می توانید لیست بهترین و باکیفیت ترین روغن موتور های موجود در بازار را مشاهده کنید. علاوه براین حتما هر چند روز یکبار با استفاده از گیج روغن، سطح آن را چک کنید و در صورتی که سطح آن پایین بود مقداری روغن در موتور بریزید.

کلام آخر :

در صورتی که چراغ روغن شما روشن شد، ابتدا سطح روغن موتور را چک کنید، اگر سطح روغن درون موتور به اندازه کافی بود، حتما به مراکز تعمیر خودرو مراجعه کنید و این هشدار را جدی بگیرید. همینطور اگر مورد دیگری به ذهن شما می رسد ویا تجربه ای در این زمینه دارید حتما در قسمت دیدگاه ها با ما به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *