وبلاگ

نحوه ی متوقف کردن ماشین بدون ترمز !!

نحوه ی متوقف کردن ماشین بدون ترمز

فرض کنید در یک جاده در حال رانندگی هستید و تصمیم می گیرید که سرعت خود را کم کنید ویا می خواهید توقف کنید ولی ترمز شما کار نمی کند !!! البته این شرایط ممکن است در طول مدتی که شما رانندگی خواهید کرد برایتان اتفاق نیفتد. درسته که احتمال وقوع این اتفاق بسیار کم است ولی اگر این اتفاق بیفتد و شما ندانید که در این شرایط چه اقداماتی باید انجام دهید، ممکن تبعات جبران ناپذیری برای شما داشته باشد. علاوه براین، داشتن این مهارت برای هر راننده ای لازم است و شما قطعا ضرری از دانستن این موضوع نخواهید کرد. در این مقاله ما نحوه ی متوقف کردن ماشین بدون ترمز را به شما آموزش می دهیم.

این مراحل بخوبی مطالعه کنید که درصورت وقوع این اتفاق آن را بخوبی کنترل کنید.

اولین اقدام : چند نفس عمیق بکشید.

اولین کاری که باید در این شرایط انجام دهید این است که خونسردی خود را حفظ کنید. بهتر چند نفس عمیق بکشید تا بتوانید به بهترین شکل این شرایط را مدیریت کنید.

فلاشر های خودرو را روشن کنید.

هر زمانی که تغییر وضعیت ناگهانی در شرایط خودروی شما یا جاده رخ دهد، بهترین وسیله ای که به کمک آن می توانید به سایر راننده ها هشدار دهید، فلاشر خودرو است. در صورت این کار باعث می شود که راننده های دیگر با دقت بیشتری رانندگی کنند و همینطور در صورتی که می خواهند از کنار شما عبور کنند، با احتیاط بیشتری این کار را انجام دهند. از این جا به بعد، مراحل متوقف کردن خودروی بدون ترمز بصورت جدی تری دنبال می شود.

پای خود را از روی پدال گاز بردارید و کروز کنترل را خاموش کنید.

برداشتن پا از روی پدال گاز اولین مرحله از مراحل متوقف کردن خودروی بدون ترمز

با رها کردن پدال گاز، با توجه به اصطکاک جاده وهینطور تاثیر نیروی جاذبه روی خودروی شما، این کار باعث می شود از سرعت خودروی شما کاسته شود. علاوه براین اگر از کروز کنترل استفاده می کنید، آن را خاموش کنید.

با دنده سنگین حرکت کنید.

سعی کنید دنده را به تدریج کاهش دهید

اگر گیربکس خودرو شما دستی است، پای خود را روی کلاچ بگذارید و دنده معکوس بکشید تا سرعت شما کم شود. این کار را همینطور ادامه دهید تا به دنده یک برسید و احساس کنید که کنترل خودرو بخوبی در دستان شماست. همینطور اگر گیربکس خودرو شما اتوماتیک است، دنده را روی حالت L بگذارید تا سرعت خودروی شما کاهش یابد. در این مورد چند نکته وجود دارد که باید به آن ها توجه کنید.

  • نیازی نیست که خیلی سریع و با عجله دنده را کاهش دهید. اگر خطر با برخورد با ماشین ها دیگر شما را تهدید نمی کند و کنترل خوبی روی خودرو دارید، بهتر است که در زمان مناسب دنده را کاهش دهید تا مشکلی برای خودروی شما پیش نیاید.
  • در خودرو های اتوماتیک می توانید دنده روی حالت M قرار دهید و سپس دنده را به صورت دستی و با حوصله کاهش دهید که به گیربکس خودروی شما فشار نیاید.
به سمت لاین کناری جاده بروید.

بعد از این سرعت خود را کاهش دادید، به سمت راست جاده بروید و دنبال جایی باشید که از جاده خارج شوید و خودرو را متوقف کنید. جایی مثل شانه خاکی جاده، پارکینگ ها ویا استراحتگاه ها.

پای خودرو را روی پدال ترمز فشار دهید.

معمولا وقتی ترمز های خودروی شما از کار می افتد، یک قسمت خاصی از آن دچار مشکل شده و اینگونه نیست که کل سیستم ترمز گیری خودوری شما از کار افتاده باشد. به همین دلیل شما ابتدا چند بار پدال ترمز را فشار دهید و آن را رها کنید. سپس محکم پای خود را روی پدال ترمز فشار دهید تا سرعت شما کاسته شود. با این ترمز شما از کار افتاده است، ولی معمولا آن ها آنقدر قدرت دارند که یک ماشین با سرعت کم را متوقف کنند.

تا این جای کار اگر همه چی بخوبی پیش رفته باشد، شما باید موفق به متوقف کردن یک خودروی بدون ترمز شده باشید. 

در مواقع ضروری می توانید از ترمز دستی استفاده کنید.

می توانید از ترمز دستی برای متوقف کردن خودروی بدون ترمز استفاده کنید

اگر هنوز نتوانسته اید که خودروی خود را متوقف کنید، از ترمز دستی استفاده کنید و به کمک آن خودروی خود را متوقف کنید. چند نکته وجود دارد که حتما باید به آن ها توجه کنید :

  • حتما ترمز دستی را آرام بالا ببرید. ابتدا دکمه ی آن را نگه دارید و سپس به آرامی آنرا بالا ببرید چون در غیر این صورت لاستیک های شما قفل می شوند و برای شما مشکل بوجود می آورند.
  • بهترین زمان برای استفاده از ترمز دستی، زمانی است که شما سرعت زیادی ندارید و به آرامی حرکت می کنید. اگر سرعت شما زیاد باشد چرخ های شما قفل می شوند.
  • اگر شما حس کردید که چرخ های شما قفل کرد، ترمز دستی مقداری پایین ببرید و آن جا آن را نگه دارید.
چند نکته ی مهم :

هرگز خودرو رو خاموش نکنید.

در ادامه چند نکته را با هم بررسی می کنیم که به شما کمک می کند خودرو را بدون ترمز متوقف کنید.

  • اگر جاده ای که در آن هستید سربالایی دارد، بهترین موقعیت برای متوقف کردن خودروی بدون ترمز همین سربالایی ها هستند که به کمک آن ها شما می توانید سرعت خودرو را کم کنید و در نهایت متوقف شوید.
  • به هیچ وجه خودرو را خاموش نکنید. چون با خاموش کردن خودرو، فرمان آن قفل می شود و دیگر کنترلی رو خودرو نخواهید داشت.
  • در مواضع ضروری می توایند از گاردریل های کنار جاده استفاده کنید و خودروی خود را به آن ها بکشید تا از سرعت آن کاسته شود.
  • اگر مجبور شدید و به هیچ صورتی نتوانستید خودوری خود را متوقف کنید و جاده ای که در آن هستید پر پیچ و خم بود، به پشت یک خودرو بزنید تا خودروی شما متوقف شود. اتوبوس ها ویا ون ها می توانند گزینه ی مناسبی برای این کار باشند. با توجه به شرایطی که در آن قرار دارید، قطعا این کار بهتر از این است به اتفاق ناگواری برای شما و سرنشینان خودوری شما بیفتد.
کلام آخر :

مطمئن باشید اگر شما بخوبی از خودوری خود نگهداری کنید و سرویس ها دوره ای آن را بخوبی انجام دهید و همینطور از لنت های باکیفیت استفاده کنید، هیچوقت در این شرایط قرار نخواهید گرفت. با وارد شدن به این لینک می توانید لیست لنت های باکیفیت را با مناسب ترین قیمت مشاهده کنید. در صورتی که در این شرایط قرار گرفتید ابتدا آرامش خودتون رو حفظ کنید و با استفاده از اقداماتی که باهم بررسی کردیم، خودرو تان حتی را بدون داشتن ترمز متوقف کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *