سلام. چطور مطورین رفقا … ؟! خب خیلی سریع بریم سر اصل مطلب. توی مقاله امشب میخوام در مورد دلایل اصلی نیم سوز شدن یا سوختن واشر سرسیلندر ماشین صحبت کنم. سوختن واشر سرسیلندر یکی از پر هزینه ترین مشکلاتیه که میتونه برای یه راننده پیش بیاد ، حتما حتما این دلایل رو جدی بگیرین ! الان عوض کردن واشر سرسیلندر حدودا چقدر هزینه داره ؟!
1. کم بودن آب رادیاتور
حتی اگه سیستم خنک کننده ماشین تون بدون هیچ عیب و نقضی کار کنه ، اگه بازم رادیاتور آب نداشته باشه سیستم خنک کننده ماشین نمیتونه کار خودش رو به درستی انجام بده و خیلی راحت دمای موتور بالا میره و اگه حواستون نباشه واشر سرسیلندر ماشینتون اول ضعیف میشه و اگه چند بار این اتفاق بیوفته منجر به سوختن واشر سرسیلندر ماشین میشه 🙁 حداقل هر هفته حتما آب رادیاتور رو چک کنین !
2. گرفتگی لوله ها و رسوب کردن سیستم خنک کننده
اگه لوله ها یا شلنگ های رادیاتور گرفته باشه یا هر کدوم از قطعات سیستم خنک کننده ماشین رسوب کرده باشه ، سیستم خنک کننده ماشین به مشکل میخوره و نمیتونه موتور ماشین رو خنک کنه و این اتفاق باعث میشه که دما موتور بالا بره و رفته رفته واشر سر سیلندر بسوزه. بهتره که آب رادیاتور یا نهایتا آب مقطر بریزین !
3. خرابی پروانه و رانندگی پرفشار
اگه پروانه رادیاتور قطع شده باشه یا به هردلیلی کار نکنه ، دمای آب رادیاتور میره بالا و مشکل به وجود میاد. یه موقعی ام هست که سیستم خنک کننده ماشین تون هیچ مشکلی نداره ولی دمای هوا خیلی بالاست. تو این مواقع اگه تو ترافیک گیر کنین یا چند ساعت تو همون شرایط رانندگی کنین ، دمای موتور ماشین بازم میره بالا !
4. خرابی ترموستات
ترموستات وظیفه ی کنترل و تنظیم کردن دمای جریان آب ورودی به موتور رو داره. اگه ترموستات ماشین خراب یا توی حالت بسته قفل بشه ، جلوی گردش آب رو میگیره ، دما موتور ماشین بالا میره و ماشین جوش میاره . اگه این اتفاق زیاد رخ بده برای واشر سرسیلندر ماشین مشکل پیش میاد و واشر نیم سوز میشه ! معمولا ترموستات چند درجه میبندین ؟!
5. خرابی واتر پمپ
واتر پمپ یکی از مهم ترین قطعات موتور ماشینه و وظیفش به حرکت در آوردن جریان آب و ضدیخ توی سیستم خنک کننده ماشین هستش و اگه مشکلی برای واتر پمپ پیش بیاد ، گردش آب و ضدیخ قطع میشه و دمای موتور بالا میره و قطعات موتور تحت فشار قرار میگیرن !
6. خود سرسیلندر
یکی از دلایل اصلی سوختن واشر سرسیلندر ماشین مشکل داشتن خود سرسیلندره. اگه سرسیلندر ماشین شما تاب ورداشته باشه یا ترک خورده باشه یا حتی اگه سرسیلندرو جدیدن باز کرده باشین و مکانیک سر سیلندرو خوب آب بندی نکرده باشه ، دوباره ماشینتون آب و روغن قاطی میکنه و بعد از چند روز دوباره واشر میسوزونه ! حتما حتما موتور ماشینتون رو به یه مکانیک حرفه ای بسپارین !
کلام آخر … حواستو جمع کن
با توجه به بالا رفتن هزینه ها حتما حواستون به سیستم خنک کننده ماشین تون باشه و اگه برای فن ، واتر پمپ و ترموستات مشکلی پیش اومد حتما جدیش بگیرین ! برای مطالعه نشونه های اصلی سوختن واشر سرسیلندر ماشین می تونین این مقاله رو مطالعه کنین.
یه سوالم از شما دارم ! اگه از پشت کیلومتر شمار یا پشت داشبورد صدای شرشر آب بیاد مشکل از کجاست ؟؟ اگه جوابش رو میدونی توی قسمت دیدگاه ها حتما جواب بده تا بقیه هم استفاده کنن. در ضمن وارد کردن ایمیل اجباری نیستش.