وبلاگ

تسمه تایم ماشین رو بهتر بشناسید; وظایف و علائم خرابی تسمه تایم

تسمه تایم رو بهتر بشناسید; وظیفه و علائم خرابی تسمه تایم

تسمه تایم یکی از مهم ترین اجزای موتور خودرو است که بطور کلی وظیفه ی هماهنگ کردن و تنظیم کردن زمان باز و بسته شدن سوپاپ های موتور ماشین را به عهده دارد. در این مقاله بطور کامل وظیفه ی تسمه تایم ماشین ، علائم خرابی آن و بطور کلی سعی می کنیم به همه ی سوالات شما در مورد تسمه تایم پاسخ بدیم.

وظیفه ی تسمه تایم :

تسمه تایم از جنس لاستیک است و در اکثر خودرو ها، در موتور خودرو و به سر سیلندر بسته می شود. تسمه تایم میل لنگ خودرو را به میل سوپاپ وصل می کند و با این کار زمان باز و بسته شدن سوپاپ های موتور با چرخش میل لنگ هماهنگ می شود.

زنجیر تایم :

در گذشته از زنجیر های تایم در ماشین های سنگین استفاده میشد، ولی با گذر زمان برند های مختلف خودرو سازی هم از آن در برخی از محصولات شان استفاده می کنند. برای مثال در موتور خودروی سوزوکی گراند ویتارا از زنجیر تایم بجای تسمه تایم استفاده شده است.

تفاوت تسمه تایم با زنجیر تایم :

تفاوت تسمه تایم با زنجیر تایم

اصلی ترین تفاوت تسمه تایم با زنجیر تایم طول عمر این دوست. در خودرو هایی که از زنجیر تایم استفاده می کنند، تا زمانی که برای موتور ماشین مشکلی پیش نیامده باشد، نیازی به تعویض یا تعمیر زنجیر تایم نیست.

پس با این تفاسیر و طول عمر زیاد زنجیر تایم چرا تسمه تایم ؟
  1. صدای زیاد زنجیر تایم : مهم ترین دلیل استفاده از تسمه تایم سر و صدای کمتر آن نسبت به زنجیر تایم است. با توجه به فلزی بودن زنجیر تایم شما صدای بیشتری از موتور ماشین را در اتاق احساس می کنید.
  2. آسیب های مالی بیشتر در صورت خرابی : در صورت خرابی تسمه تایم نیز شما با هزینه های نسبتا زیادی پرداخت کنید ولی زنجیر تایم کلا قضیه اش فرق میکنه ! اگر زنجیر تایم خودرو شما آسیب ببیند، احتمالا شما باید کل موتور ماشین را تعویض کنید که هزینه آن چندین برابر است.
وقتی تسمه تایم خراب میشه، چی اتفاقی می افتد ؟

وقتی تسمه تایم خراب میشه، چی اتفاقی می افتد ؟

خرابی تسمه تایم معمولا در دندانه های آن رخ می دهد و دندانه های تسمه تایم به مرور زمان و با توجه به استهلاک بالای اجزای موتور فرسوده می شود. این فرسودگی باعث می شود که زمان بندی سوپاپ ها و پیستون ها بهم می ریزد و در نهایت به سر سیلندر، سوپاپ ها و دیواره سیلندر آسیب می رسد.

البته که پاره شدن تسمه تایم ماشین بصورت ناگهانی رخ نمی دهد و به مرور زمان این اتفاق رخ می دهد. در صورتی که شما بازدید ها و سرویس های دوره ای را به موقع انجام ندهید، رفته رفته تسمه تایم فرسوده می شود و ناگهان فاجعه رخ میدهد و خسارت های زیادی به شما وارد می شود. به همین دلیل توصیه می شود که هر چند وقت یک بار تسمه تایم را بازدید کنید و بازدید های دوره ای را فراموش نکنید.

علائم خرابی و پاره شدن تسمه تایم :
  • صدای غیر عادی از کاپوت ماشین
  • ماشین شما استارت نمی خورد.
  • دور موتور هنگام شتاب گیری زیادی بالا می رود.
  • دود غیر عادی از اگزوز خارج می شود.
  • اگر تسمه را از نزدیک ببینید دندانه های آن ترک خورده، فرسوده شده و یا از بین رفته.
  • نشت کردن روغن از جلوی موتور
چه زمانی باید تسمه تایم ماشینم رو عوض کنم؟

چه زمانی باید تسمه تایم ماشینم رو عوض کنم؟

زمان دقیق و مشخصی برای تعویض تسمه تایم وجود ندارد. مهم ترین کاری که شما باید انجام بدید، بازدید دوره ای و چک کردن تسمه تایم ماشین است. در صورتی که هرگونه ترک یا پوسیدگی مشاهده کردید بهتره اونارو خیلی جدی بگیرید چون ممکنه خسارت جدی به شما وارد کند.

در جدول زیر زمان حدودی برای تعویض تسمه تایم برای برخی ماشین ها مشخص شده است ولی باز هم تاکید می کنم که بازدید های دوره ای را فراموش نکنید.

 

چه تسمه تایم ای برای ماشینم بخرم؟

برند ها و شرکت های مختلفی به بازار ایران ورود کردند و تنوع برند های تولید کننده تسمه تایم زیاد است. ولی با توجه به اهمیت این قطعه باید حتما موقع خرید آن دقت کنید. از بین این برند ها کنتیننتال، پاور گریپ و دانگیل، هم از نظر کیفیت و هم از نظر طول عمر تسمه های خوبی تولید می کنند و خریداران مشکلی از این بابت نخواهند داشت. برای مشاهده ی لیست انواع تسمه تایم های موجود در فروشگاه آلفا 110 روی این لینک کلیک کنید.

کلام آخر :

با توجه به این که پارگی و یا فرسوده شدن تسمه تایم باعث آسیب رسیدن به اجزای خودرو می شود و همینطور برای شما خسارت های مالی زیادی را به همراه خواهد داشت، حتما آن را به موقع تعویض کنید و همینطور بازدید های دوره ای را جدی بگیرید.

همینطور می تونید نظرات، سوالات و خلاصه هر چیزی که می خواهید را از طریق بخش دیدگاه ها با ما و سایر کاربران به اشتراک بگذارید. در ضمن وارد کردن نام و email اجباری نیست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *