وبلاگ

همه باید ها و نباید ها هنگام جوش آوردن ماشین

همه باید ها و نباید ها هنگام جوش آوردن ماشین

احتمالا تابحال حداقل یکبار تجربه جوش آوردن ماشین تون رو دارید. اگر اینگونه نبوده احتمالا آدم خوش شانسی هستید. با ورود به فصل های گرم سال، شما معمولا خودروهایی را می بینید که در کنار خیابان یا اتوبان ها ایستاده اند و تلاش می کنند که هرطور شده دمای آب خودرو را پایین تر بیاورند. ما در این مقاله راه ها و روش هایی را به شما معرفی می کنیم که به کمک آن ها به راحتی می توانید دمای رادیاتور و موتور خودرو را پایین بیاورید و از موقعیت رها شوید. هر کار اشتباهی که در این مواقع انجام دهید ممکن خسارت مالی زیادی مثل سوختن واشر سر سیلندر و … به شما بزند.

هنگام جوش آوردن خودرو چه کار هایی نباید انجام دهید ؟!

اگر موقع رانندگی آمپر آب خودروی شما بطور ناگهانی بالا رفت و یا دیدید از کاپوت ماشین بخار آب خارج میشود، خونسردی خودتون رو حفظ کنید، در یک محل مناسب توقف کنید. اول از همه باید حواستان به این نکته باشد که نباید یکسری کار ها انجام دهید و در نهایت کارهایی که بعد از این بخش به شما معرفی می کنیم را انجام دهید تا همه چی به حالت عادی برگردد.

ماشین را به هیچ وجه خاموش نکنید.

به هیچ وجه خودرو را خاموش نکنید.

 

رایج ترین اشتباهی که افراد هنگام جوش آوردن ماشین انجام می دهند، خاموش کردن خودرو است. معمولا دلیل این کار هول شدن و استرس راننده است. وقتی شما خودرو را خاموش می کنید، پروانه خنک کننده خودرو از کار می افتد و این باعث می شود که موتور خودرو نتواند با استفاده از آن خنک شود. داغ شدن پیش از حد موتور خودرو باعث می شود به اجزای آن آسیب برسد و اگر این دمای زیاد ادامه دار باشد ممکن است حتی واشر سر سیلند خودروی شما بسوزد و همینطور برای سر سیلندر مشکل پیش بیاید و صدمه ببیند.

درب رادیاتور را اصلا باز نکنید.

خطرناک ترین کاری یک فرد هنگام جوش آوردن ماشین می تواند انجام دهد این است، درب رادیاتور را باز کند. با باز کردن درب رادیاتور، بدلیل دما و فشار زیادی که آب درون رادیاتور دارد به بیرون پاشیده میشود و بسیار خطرناک است. با توجه به این بخار آب بسیار دمای زیادی دارد، خطر سوختگی بیشتر از هر لحظه ای شما را تهدید می کند.

روی موتور خودرو آب نریزید.‏

شاید آب ریختن روی موتور خودرو باعث شود، دمای آن کاهش یابد ولی مشکلات بسیار زیادی برای شما پیش خواهد آمد. با توجه به اختلاف دمایی که بین موتور و آبی روی آن میریزید ایجاد می شود، احتمال ترک برداشتن بدنه موتور و همینطور آسیب رسیدن به اجزای داخلی موتور بسیار افزایش می یابد. اگر چنین اتفاقی بیفتد خسارت مالی بسیار زیادی شامل حال شما خواهد شد.

انجام چه کارهایی به شما کمک می کند؟!

تا این با کار هایی که هنگام جوش آوردن ماشین نباید انجام دهید آشنا شدیم و البته که مهمترین بخش کار همین است که یکسری کارها را به هیچ وجه انجام ندهید. در ادامه ی این مقاله باهم روش هایی را بررسی می کنیم که به کمک آن می توانید دمای آب رادیاتور و همینطور دمای موتور خودروتان را پایین بیاورید.

درب موتور را باز کنید.

بعد از این که در یک محل مناسب توقف کردید و البته ماشین را روشن گذاشتید، در کاپوت را باز کنید. سپس به آرامی در موتور را باز کنید، البته این کار را با احتیاط انجام دهید و با استفاده از پارچه یا حوله انجام دهید تا بخار و گرمای موتور مشکلی برای شما ایجاد نکند. با انجام این کار، هوای بیشتری با اجزای موتور برخورد می کند و باعث می شود دمای موتور خودرو سریعتر کاهش پیدا کند.

بخاری خودرو را روشن کنید.

هنگام جوش آوردن خودرو بخاری را روشن کنید.

یکی دیگر از کار هایی که هنگام جوش آوردن ماشین به شما کمک زیادی می کند، روشن کردن بخاری است. وقتی شما بخاری خودرو خودتون رو روشن می کنید، دمای موتور خودرو به داخل کابین انتقال پیدا میکند. نکته ای که وجود دارد این است که برخلاف کولر برای انتقال این گرما نیروی اضافه تری از موتور گرفته نمی شود و فشاری به موتور وارد نمی شود. علاوه براین باعث می شود این انتقال گرما پروانه ی خنک کننده نیز به چرخش دربیاید و موتور خودرو زودتر خنک شود

روی رادیاتور آب بریزید.

همیشه سعی کنید حداقل یک بطری آب داخل خودروی شما باشد تا دراین مواقع به کمک شما بیاید. مقداری آب روی رادیاتور خودرو بریزید تا دمای آن کاهش یابد. برای آشنایی با همه ی وسایلی که باید در خودرو شما باشد تا در مواقع ضروری از آن ها استفاده کنید، می توانید این مقاله را مطالعه کنید.

در انتها، بعد از اینکه دمای آب درون رادیاتور و همینطور موتور خودروتان کاهش پیدا کرد، در رادیاتور را با احتیاط باز کنید و در آن آب بریزید تا پر شود و به مسیرتان ادامه دهید.

کلام آخر :

نکته ی مهمی که در مواقع پر استرس باید به آن توجه کنید این است که خونسردی خوتون رو حفظ کنید. بعد از این شما به راحتی می توانید شرایط را مدیریت کنید بدون اینکه مشکلی برای شما پیش بیاید. اگر شما نیز تجربه ای در این زمینه دارید ویا از روش دیگری استفاده می کنید در قسمت دیدگاه ها با ما به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *