وبلاگ

چگونه در تست های معاینه فنی مردود نشوید ؟!

چطور در تست های معاینه فنی مردود نشوید ؟!

طبق قانون جدید که در سال 99 تصویب شده است تمامی خودرو هایی که 4 سال از تولید شان می گذرد، برای تردد در خیابان ها و جاده های کشور باید برگه ی معاینه فنی داشته باشند. با توجه به شیوع گسترده کرونا در چند وقت اخیر، تمامی افرادی که به مراکز اخذ معاینه فنی مراجعه می کنند، ترجیح می دهند در همان بار اول در تست های معاینه فنی پذیرفته شوند تا نیازی به مراجعه دوباره به این مراکز یا تعمیرگاه ها نباشد. در این مقاله می خواهیم به شما نکاتی را به شما یادآوری کنیم که به کمک آن ها در تست های معاینه فنی خودرو مردود نشوید و همان بار اول برگه ی معاینه ی فنی را دریافت کنید.

در طی فرایند گرفتن معاینه فنی تست های مختلفی روی خودروی شما انجام می شود که در صورت بروز هرگونه مشکل و نقض در این تست ها، باید حتما آن ها را برطرف کنید و دوباره مراجعه کنید. در ادامه ی این مقاله این تست ها را بطور جداگانه بررسی می کنیم.

اول از همه : شیشه های خودرو

وجود هرگونه شکستگی، ترک یا پریدگی در شیشه های ماشین مخصوصا شیشه ی جلو یا از بین رفتن یا پاره شدن واشر پلاستیکی دور شیشه به عنوان نقض ایمنی برای خودرو شما در نظر گرفته میشود و حتما باید این موارد برطرف شوند. بنابراین بهتر است قبل از مراجعه به مراکز معاینه فنی حتما این موضوع رو بررسی کنید و از سلامت شیشه های خودرو مطمئن شوید.

میزان آلایندگی خودرو شما :

تست آلایندگی از بخش های بسیار مهم معاینه فنی

بخش دیگری از آزمون معاینه فنی که طبق آمار بیشترین مردودی را به خود اختصاص داده، مربوط به تست آلایندگی خودرو می باشد که جزو بخش های بسیار مهم آزمون معاینه فنی می باشد. در این تست میزان خارج شدن 3 گاز یعنی CO ،O2 ،HC و همینطور پارامتر λ اندازه گیری می شود و میزان آلایندگی خودروی شما مشخص می شود و حتما باید میزان آن در محدوده ی مجاز باشد.

رفته رفته با زیاد شدن سن خودرو اگر شما از خودرو تان بخوبی نگهداری نکنید و سرویس های دوره ای را به موقع انجام ندهید، میزان آلایندگی خودروی شما افزایش می یابد. بطور کلی میزان آلایندگی خودروی شما با نحوه ی عملکرد موتور خودرو شما رابطه ی مستقیم دارد. هرچه موتور خودرو بهتر کار کند و به اصطلاح تنظیم باشد، میزان آلایندگی خودروی شما کاهش می یابد. برای بهبود عملکرد موتور خودرو همواره توصیه می شود از روغن موتور های با کیفیت استفاده کنید تا موتور بهترین عملکرد خودش رو داشته باشد.

عملکرد سیستم ترمز گیری خودرو :

تست سیستم ترمز گیری خودرو

مهم ترین فاکتور در تعیین میزان ایمنی خودروی شما در تست معاینه فنی، عملکرد سیستم ترمز گیری خودرو شما است. این تست هم عملکرد ترمز دستی ماشین و هم عملکرد لنت های ترمز را بررسی می کند. اگر از زمان تعویض لنت چرخ های جلو بیش از 20 هزار کیلومتر و لنت چرخ های عقب بیش از 70 هزار کیلومتر گذشته است، بهتر است که لنت های ترمز را تعویض کنید تا مشکلی از این بابت سیستم ترمز گیری برای شما پیش نیاید. اگر می خواهید در آزمون معاینه فنی مردود نشوید و همان بار اول برگه ی معاینه ی فنی را دریافت کنید حتما باید در این تست قبول شوید. برای مشاهده لیست بهترین لنت های ترمز برای انواع خودرو ها روی این لینک کلیک کنید.

چراغ های خودرو :

نکته ی دیگری که حتما باید به آن توجه کنید، چراغ های خودرو تان است. اگر هر کدام از چراغ های خودرو ی شما شکسته است و یا به درستی کار نمی کند حتما این موارد را قبل از مراجعه رفع کنید. علاوه بر این، تمامی لامپ های چراغ ها از راهنما ها گرفته تا چراغ ترمز و … را چک کنید که نسوخته باشد و نور مناسبی داشته باشد.

بجز چراغ های خودرو، بهتر است قطعات دیگر مثل برف پاک کن ها، شیشه شور و … را چک کنید که به درستی کار کنند. البته این موارد به اندازه چراغ ها و لامپ ها، هنگام تست های معاینه فنی چک نمی شوند ولی بهتر است، شما از قبل این موارد را چک کرده باشید.

کمربند های ایمنی :

سلامت کمربند های ایمنی حتما چک شود

نکته ی دیگری که باید حتما به آن توجه کنید کمربند های ایمنی هستند. علاوه بر کمربند های صندلی های جلو، برای سرنشینان صندلی عقب نیز باید کمربند های مجزا وجود داشته باشد. البته فقط وجود کمربند ایمنی کافی نیست و آن ها باید در مواقع ضروری و موردنیاز بخوبی  وظیفه شان را انجام دهند.

در آخر : تایر ها، سیستم تعلیق و جلوبندی خودرو

نکته ی دیگری که به شما کمک می کند که در تست های معاینه فنی مردود نشوید ، توجه به تایر ها، سیستم تعلیق و جلوبندی خودرو است. آج های تایر های خودرو شما باید در وضعیت مناسبی داشته باشند و خود تایر ها نیز نباید دارای ساییدگی یا فرسوده نباشند. اگر با لاستیک های خودروتان بیش از حد 70 هزار کیلومتر رانندگی کرده اید، حتما آن ها را عوض کنید تا در حین رانندگی مشکلی از این بابت برای شما پیش نیاید. نکته ی دیگری که ممکن است به دلیل آن در آزمون معاینه فنی مردود شوید، نداشتن لاستیک زاپاس است، حتما قبل از مراجعه از سالم بودن لاستیک زاپاس مطمئن شوید.

مورد دیگری که حتما باید به آن توجه کنید، سیستم تعلیق خودرو مخصوصا کمک فنر ها هستند. کمک فنر های خودروی شما باید در مقابل ضربه ها به اندازه کافی انعطاف پذیر باشند و این ضربه را به داخل خودرو منتقل نکند. نکته ای که شاید در این زمینه به شما کمک کند این است که اگر کمک فنر های خودروتان مقدار کمی ضعیف هستند می توانید با کم کردن باد تایر ها این ضعف کم را جبران کنید.

علاوه براین جلوبندی و سیستم فرمان پذیری خودروی شما باید در وضعیت خوبی قرار داشته باشند. یکی از علائم مشکل لرزش بیش از حد فرمان خودرو ویا انحراف چرخ ها است. اگر خودروی شما چنین مشکلاتی دارد بهتر است تا رفع نکردن این مشکلات به مراکز معاینه فنی مراجعه نکنید، چون احتمالا در این تست مردود می شوید.

جمع بندی و کلام آخر :

در صورت رد شدن در تست های هر از این بخش ها، شما تا 14 روز فرصت دارید که مشکلات را رفع کنید و دوباره مراجعه کنید. البته هر بار آزمون مجدد علاوه بر هزینه ی اولیه ای که پرداخت کردید (بین 37 تا 57 هزار تومان نسبت به نوع خودرو)، باید 8 هزار تومان دیگر پرداخت کنید البته بجز زمانی که برای این کار صرف می کنید. بنابراین بهتر است قبل از مراجعه به مراکز معاینه فنی، خودتان یکبار خودرو تان را چک کنید و تا جایی که می توانید مشکلات را رفع کنید تا در تست ها مردود نشوید و همان بار اول برگه ی معاینه ی فنی را دریافت کنید. اگر شما نیز تجربه ای در این زمینه دارید ویا نکته ی  دیگری به ذهنتان می رسد در قسمت دیدگاه ها با ما به اشتراک بگذارید.

1 دیدگاه در “چگونه در تست های معاینه فنی مردود نشوید ؟!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *